کارکنان مطبوعات آزاد و اعضای داعش در یک بند حبس شده بودند

وکیل جمعیت کارکنان مطبوعات و حقوق ‌(ملسا)، اعلام کرد که خبرنگاران مرد با اعضای داعش در یک بند حبس شده بودند و به همین دلیل آن خبرنگاران نتوانستند در طول شب بخوابند.

حمله به مطبوعات و رسانه آزاد

در  حمله به منازل خبرنگاران در استانبول، گزارشگر آژانس مزوپوتامیا ‌(MA)، اسرا سولین دال. از روزنامه‌نگاران روزنامه‌ ینی‌یاشام، اَنس سزگین و کارکنان مطبوعات آزاد، صالحه آراس، یشیم عالیجی، بسته آرگات بالچی، شیرین ارمیش و روزنامه‌نگار اردوغان آلای‌یاموت دستگیر شده‌اند. در حمله به منازل خبرنگاران در آنکارا هم گزارشگر خبرگزاری مزوپوتامیا، احمد اصلان و همچنین در رحا نیز گزارشگر سابق خبرگزاری مزوپوتامیا، دوغان کایناک دستگیر شدند. در بازرسی از منازل متعلق به خبرنگاران انس سزگین و اردوغان آلایمومات برخی ابزارهای آنان مصادره شده و درباره پرونده هم تصمیات پنهانی گرفته شده است.

وکیل جمعیت کارکنان مطبوعات و حقوق ‌(ملسا)، امینه اوزهاسار در ۲۴ آوریل در ملاقات خود با کارکنان مطبوعات و رسانه آزاد که به طور خودسرانه ملاقات آنان با وکلایشان ممنوع شده بود، درباره این موضوعات با خبرگزاری فرات ‌‌‌‌‌‌‌‌‌(ANF)‌ مصاحبه کرد.

«خبرنگاران یک شب همراه با اعضای داعش در یک بند محبوس شدند»

وکیل، امینه اوزهاسار که با مدیریت پلیس‌ در واتان و کارکنان مطبوعات ملاقات کرد، اشاره داشت که علیه خبرنگاران دستگیر شده به شیوه‌های جداگانه فشار اعمال می‌شود. او اعلام کرد که بخصوص روزنامه‌نگاران مرد یک شب همراه با اعضای داعش در یک بند بازداشت شده بودند و گفته‌اند به دلیل اینکه آنجا را ایمن ندیده‌اند تا سحر خوابیده‌اند.

«به بهانه ملاقات می‌خواستند از آنان اظهارات بگیرند»

امینه اوزهاسار بیان داشت که به بهانه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«ملاقات» تلاش می‌شود که با اجبار از خبرنگاران اظهاراتی بگیرند و گفت که سوالاتی بدور از عقل و منطق مانند اینکه ‌«چرا شما در این خبرگزاری کار می‌کنید‌؟» و ‌‌‌«به شما دستور می‌دهند تا خبر بنویسید‌؟» از خبرنگاران زندانی پرسیده شده است.

امینه اوزهاسار اعلام کرد که تمام خبرنگاران دستگیر شده از روحیه خوبی برخوردارند و گفت‌: ‌«بیش از هرکسی کنجکاوند که در خارج از زندان چگونه از آنان پشیبانی صورت می‌گیرد. بدلیل اینکه در پرونده‌های آنان تصمیم حکم محرمانه گرفته شده است، نمی‌دانستند که به چه دلیل دستگیر شده‌اند، در ارتباط با همین موضوع  نیز از ما سوال پرسیدند. تا جایی که ما اطلاع داشتیم به آنان جواب دادیم که این پرونده متعلق به یک پرونده بازپرسی در سال ۲۰۲۲ است. اما ما از سوالات ملاقات فهمیدیم که دوباره در تلاش‌اند تا کار و کنش‌های مطبوعاتی را جرم انگاری کنند.‌»

«پس از شکست در انتخابات به دستگیری روی آورده‌اند»

امینه اوزهاسار ابراز کرد که هدف قرار دادن کارکنان مطبوعات آزاد عملی سیاسی است و گفت که این دستگیری در ارتباط با شکست حکومت وقت در انتخابات است.

امینه اوزهاسار یادآور شد که مطبوعات کوردی همیشه با فشارهای سلطه‌گران روبر هستند و اینچنین ادامه داد: ‌«مطبوعات کوردی همیشه از طرف حکومت هدف قرار می‌گیرند. مانند تمام تحقیقات، یک چیز بزرگ در مورد پرونده‌هایی که آنها تصمیم می‌گیرند مخفی نگه دارند وجود دارد. اما بعداً می‌بینیم که در این پرونده‌ها سعی می‌کنند کار خبرنگاری را جرم جلوه دهند. ما قبل از این موارد هم در پرونده خبرنگار عبدالرحمان گوک، دجله موفتی‌اوغلو و سدات یلمازی نیز شاهد این مسائل بودیم. جرایمی که قصد تحمیلشان را دارند همیشه در ارتباط با اخباری که آماده کرده‌اند و اینکه منبع خبری هستند یعنی به طور کامل در ارتباط با خبرنگاری اتهام‌زنی می‌کنند. در این پرونده نیز همان اعمال اجرا خواهند شد. در اینجا از طریق مطبوعات کوردی چیزی را که قصد جرم‌انگاری آن را دارند، خبرنگاری و حقوق خبررسانی خلق است. ممکن نیست که این اعمال مورد پذیرش واقع شوند. ما به مثابه وکلا به تصمیم حکم پنهانی برای پرونده‌ها و تمدید مدت بازداشت اعتراض کردیم،‌ ما دفاع از خبرنگاران را ادمه خواهیم داد.‌»