ک‌ن‌ک‌: باید از قتل‌عام درسیم حسابخواهی شود

هیئت اجرایی ‌ک‌ن‌ک به مناسبت سالگرد قتل‌عام درسیم بیانیه‌ای داد و گفت‌: ‌«ما باید مبارزات خود را تضعیف ننماییم. باید از قتل‌عام درسیم حسابخواهی شود.

قتل‌عام درسیم

هیئت اجرایی کنگره ملی کوردستان ‌(ک‌ن‌ک) به مناسبت سالگرد قتل‌عام درسیم در ۴ می ۱۹۳۷ که با فرمان رسمی دولت انجام گرفت، یک بیاینه کتبی منتشر کرد.

این بیانیه به شرح زیر است‌:‌

‌«۸۷ سال قبل، از هفت ماهه تا ۷۰ ساله، خلق کورد در درسیم قتل‌عام شدند. قتل‌‌عامی دردناک، سرکوبی ویرانگر به درسیم و اهالی درسیم تحمیل شد.

۴ می ۱۹۳۷ با تصمیم رسمی دولت و حکومت ترکیه، حمله بزرگ نظامی با هدف نابودی اهالی درسیم انجام شد. دولت و حکومت ترکیه با کینه و نفرت انتقامجویانه، از زمین و آسمان به درسیم حمله کردند. هزاران درسیمی به قتل رسیدند، عده‌ای نیز مجروح شدند و هزاران نفر نیز به کوچ اجباری ناچار شدند و در راه‌ها به قتل رسیدند. این قتل‌عام به صورتی رسمی و با تصمیم دولت و حکومت و سند و مدرک انجام شد. این فرمان قتل‌عام علیه تمام اهالی درسیم بود. چیزی که دولت و حکومت ترکیه برعلیه خلق کورد در درسیم انجام داد، هیچ دولتی برعلیه بدترین دشمنان خود نیز انجام نداده است. غیر از قتل‌عام، جراحت،‌ کوچ اجباری ویرانگر، نام درسیم نیز با قانونی ویژه تغییر داده شد و به توجلی تغییر کرد. این تصمیم قتل‌عام است،‌ این فرمان، این سیاست امروز نیز ادامه دارد. دل کوردها بدلیل این قتل‌عام بزرگ دردمند است و هیچگاه این مهم را از یاد نبرده و از یاد نخواهند برد. کوردها باید هم این عمل و هم دیگر اعمال این رخداد را فراموش نکنند و در حافظه و افکار خود به گونه‌ای این مهم را حک کنند که هرگز از یاد برده نشود.

ک‌ن‌ک در ۴ می این قتل‌عام در درسیم را پس از ۸۷ سال نیز با تمام نیروی خود یکبار دیگر محکوم می‌کند. مسئولان دولت و حکومت خونخوار هر چه بگویند، سیاست کل چه نتیجه‌ای نیز بگیرد، هیچ تفاوتی ندارد و این عمل وحشیانه که برعیله خلق ما انجام شد، یک صفحه سیاه از تاریخ خون‌آلود دولت و حکومت ترکیه است. در هر یادبود آن روزهای اندوهگین و آزردگی باید خلق‌ما، رهبر، پیشاهنگ و مبارزان بزرگ ملی و میهنی را با حافظه خود روشنایی و رشد داده و هم در آرمان خود درباره حسابخواهی از دشمن مصر باشند و مبارزان خود را تضعیف نکنند.

باید از دشمن بخاطر قتل‌عام درسیم حسابخواهی شود.

قتل‌عام درسیم فراموش نمی‌شود، باید هرگز فراموش نشود.»