روز آزادی مطبوعات: روزنامه نگاری جرم نیست، قضاوت آنها جرم بزرگی است

DFG, MKG û DÎSK Basîn Îş به مناسبت ۳ می روز آزادی مطبوعات بیانیه ای صادر کردند و گفتند: روزنامه‌نگاری جرم نیست. اصولا قضاوت آنها جرم بزرگی است. تا زمانی که مطبوعات آزاد نشوند، نمی توان از جامعه آزاد صحبت کرد.‌»

روز آزادی مطبوعات و رسانه

انجمن روزنامه نگاران دجله فرات (DFG)، انجمن روزنامه نگاران زن بین النهرین (MKG)، کنفدراسیون اتحادیه های کارگری انقلابی (DISK)، اتحادیه مطبوعات و چاپخانه های ترکیه (Basin-İş) نمایندگی دیاربکر در مقابل DFG در منطقه ینی‌شهیر بیانیه‌ای در رابطه با 3 می روز آزادی مطبوعات ارائه کرده است. افراد زیادی از جمله نمایندگان مجلس، نمایندگان نهادها و سازمان‌ها در این بیانیه شرکت کردند.

متن بیانیه توسط سلمان چیچک رئیس مشترک ‌(DFG‌) قرائت شد و گفت: ما خبرنگاران بار دیگر تحت شرایط هجوم دولت به استقبال سوم ماه مه روز جهانی آزادی خبرنگاران رفتیم. از مانع تراشی برای نظارت بر اخبار، سانسور، بازداشت و دستگیری برای خبرسازی، تا یورش به خانه های خبرنگاران در صبح زود انجام می‌شود. شبکه حملات همچنان در حال گسترش است.

در آغاز ماه آوریل، حق معاونت شهردار وان عبدالله زیدان توسط YSK سلب شد. مردم وان بلافاصله به خیابان ها ریختند و از شهردار خود صیانت کردند. خبرنگارانی که حملات و خشونت پلیس علیه این فعالیت‌ها را دنبال می کردند با گاز اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و آب فشار قوی روبرو شدند. پلیس عکس و تصاویر همکاران ما را پاک کرد و خبرنگارانی که خشونت پلیس‌ها را ظبط کردند به مرگ تهدید شدند.

در اول ماه مه، همین تصویر در استانبول ظاهر شد. پلیس با تعقیب خبرنگارانی که می خواستند به سمت میدان تقسیم بروند، تعدادی از آنها را دستبند زده و آنها را بازداشت کرد. در ساراچانه، به دلیل دستور رئیس پلیس مبنی بر؛ "مطبوعات را دور کنید" روزنامه‌نگاران مورد حمله گسترده قرار گرفتند. در این حمله همکاران ما مجروح و برای انجام کارهایشان مانع‌تراشی صورت گرفت.

همانگونه که حمله پلیس به کنش‌های اجتماعی خلق طبق قوانین دادگاه نیست، به همان صورت، مانع‌تراشی و حمله به خبرنگارانی که تلاش می کنند وضعیت را به افکارعمومی و جهان گزارش دهند نیز براساس قوانین دادگاهی نمی‌باشد و این خود یک جرم است. این اعمال مجرمانه هر اندازه که برضد مطبوعات و آزادی اندیشه و عقاید است به همان اندازه با حق دریافت رسانه‌ای خلق نیز ضدیت دارد.

در این ماه، موانع بر سر راه رسانه‌های مجازی و خبررسانی ادامه یافت. گزارش ما نشان می دهد که ۳ وب‌سایت بسته شده است. دسترسی به ۲۳ خبرگزاری و ۱۶ محتوای رسانه‌های مجازی مسدود شد. این روش ها حقیقت پنهان نمی‌شود.

همزمان با عملیاتی که مرکز آن در استانبول بود پلیس بلژیک هم به شیوه‌ غیرحقوقی به تلویزیون‌های استرک تی‌وی و مدیا هابر تی‌وی حمله کردند. درها شکسته، تجهیزات پخش آسیب دیده، کابل های دستگاه ها قطع شده تا برای پخش مانع‌تراشی کنند. واضح است که تحت حکومت نژادپرست، فشار و حمله به خبرنگاران کورد در همه جا ادامه دارد. این حملات ناگوار و غیرانسانی، خبرنگاران کورد و مطبوعات آزاد را ساکت نکرده و از این پس ساکت نخواهد کرد.

در ۳ می، روز جهانی آزادی مطبوعات، ما یک بار دیگر درخواست‌های خود را تکرار می کنیم. اول از همه باید هر ۳ رفیق و همکار روزنامه‌نگار ما و به طور کلی تمام همکاران زندانی ما، آزاد شوند. روزنامه‌نگاری جرم نیست اصولا قضاوت آنها جرم بزرگی است تا زمانی که مطبوعات آزاد نشوند، غیر ممکن است از جامعه آزاد صحبت کرد.‌‌»

این بیانیه با سردادن شعار «مطبوعات آزاد را نمی توان ساکت کرد» به پایان رسید.