نخست وزیر استرالیا‌: خشونت علیه زنان یک بحران ملی است

نخست‌ وزیر استرالیا، آنتونی آلبانسه پس از تظاهراتی که معترضان در شهرهای بزرگ انجام دادند،‌ اعلام کرد که خشونت علیه زنان یک ‌«فاجعه» و ‌«بحرانی ملی» است.

قتل زنان

آنتونی آلبانسه در جلسه با نخست‌ وزیران ایالات آن کشور، تدابیر و تامینات بسیاری را اعلام نمود.

نخست وزیر استرالیا گفت‌: ‌«برای از میان برداشتن خشونت باید ما همه به مسئولیت‌های خود عمل کنیم.‌»

از ابتدای سال و بدین سو در آن کشور ۲۸ زن بدلیل خشونت،‌ جان خود را از دست داده‌اند و این به معنای اینست که در هر ۴ روز یک نفر مرده است. از طرفی دیگر سال قبل در همین ایام ۱۴ زن به قتل رسیده‌ بودند.

هفته گذشته، قربانیان خشونت و اعضای سازمان‌هایی که به قربانیان مددرسانی می‌کنند، یک تظاهرات اعتراضی را برای مطالبه ایجاد مقررات سختگیرانه‌تر برگزار کردند.

در میان کشته شدگان در این کشور که دارای جمعیتی ۲۶ میلیونی می‌باشد، قربانی که بیش از بقیه بر استرالیا تاثیر گذاشت، به قتل رسیدن مادر ۲۸ ساله به نام مولی تیسهورست بود. احتمال می‌رود که همسر سابق او این جنایت را انجام داده باشد. مظنون بجز جرایم دیگر، علیرغم اینکه با ادعای تجاوز،‌ تعرض و تهدید نیز مجرم شناخته شده، با قید وثیقه آزاد شده است.

داده‌های آماری جدید حکومت استرالیا نشان می‌دهد که در میان سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، ۳۴ زن از سوی مردان و یا همسران سابق‌شان کشته شدند و این شمار طبق سا‌ل‌های گذشته ۲۸درصد افزایش داشته است. سطح خشونت خانگی در استرالیا نیز در زیر استاندارد ‌(OECD) قرار دارد. طبق داده‌های آماری در سال ۲۰۱۹ آرژانتین، ترکیه و ایالات متحده آمریکا از جمله کشورهایی هستند که بیشترین خشونت علیه زنان تحت سلطه آنان صورت می‌گیرد.