ی‌ر‌آ از سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی خواستار «آزادی مطبوعات» شد

ی‌ر‌آ سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی را فراخواند و گفت: «در مقابل فشار بر روزنامه‌نگاران سکوت نکنید.»

بیانیه‌ی اتحادیه اطلاع‌رسانی آزاد

اتحادیه اطلاع‌رسانی آزاد (ی‌ر‌آ) بیانیه‌ای کتبی به مناسبت سوم مه روز جهانی آزادی مطبوعات منتشر کرد.

در این بیانیه اشاره شده است که با وجود توافقات و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، سرکوب روزنامه‌نگاران و مطبوعات در جهان بیشتر شده است. در ادامه بیانیه آمده است یکی از کشورهایی که بیشترین فشار را وارد می‌کند، دولت ترکیه است و حملات، سرکوب‌ها و دستگیری روزنامه‌نگاران در باکور کوردستان و ترکیه یادآوری شد.

در این بیانیه خاطرنشان شده است که دولت ترکیه همچنین به روزنامه‌نگاران در شمال و شرق سوریه حمله می‌کند و حمله به خودروی ژن تی‌وی که منجر به شهادت نجم‌الدین فیصل حاجی سینان کارمند تلویزیون و مجروح شدن شدید دلیله عگید خبرنگار شبکه، به عنوان نمونه یادآور شد. همچنین خاطر نشان شده است که دولت ترکیه از آزادی اطلاع‌رسانی می‌ترسد، بنابراین خبرنگاران را هدف قرار می‌دهد و بسیاری از روزنامه‌نگاران را زخمی می‌کند.

در ادامه این بیانیه، حملات به خبرنگاران در باشور کوردستان نیز یادآور شد و گفته شد: «سلیمان احمد عضو ی‌رآ و سردبیر روزنامه روژ نیوز بیش از ۶ ماه است که توسط مقامات باشور کوردستان بازداشت شده است. متاسفانه هنوز از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست.»

در پایان این بیانیه، فشارها و اقدامات علیه خبرنگاران در سراسر جهان محکوم شد و فراخوان زیر مطرح شد: «ما از سازمان ملل، همه سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی می‌خواهیم که اقداماتی را که علیه خبرنگاران در شمال و شرق سوریه و سراسر جهان انجام می‌شود نادیده نگیرند. طبق توافقات و کنوانسیون‌های بین‌المللی عمل کرده و وظیفه خود را انجام دهند.»