فراخوان سازمان‌های مطبوعاتی بین‌المللی: خبرنگاران کورد را هدف قرار ندهید!

۲۷ سازمان رسانه‌ای بین‌المللی با صدور بیانیه‌ای علیه فشارها و دستگیری‌ها علیه روزنامه‌نگاران کورد اعلام کردند: «ترکیه باید به تعهدات خود در کنوانسیون اروپایی حقوق بشر ECHR)) عمل کند و از هدف قرار دادن رسانه‌های کوردی دست بردارد.»

بیانیه مطبوعات بین المللی

۲۷ سازمان رسانه‌ای بین‌المللی بیانیه‌ای مشترک در رابطه با بازداشت مهمت اصلان، اَسرا سولین دال، خبرنگاران آژانس مزوپوتامیا (MA) و اردوغان آلایومات، کارمند مطبوعات آزاد منتشر کردند.

در این بیانیه که به روز جهانی آزادی مطبوعات در ۳ می توجه شده است، دستگیری‌ها و فشارها علیه کارمندان مطبوعات آزاد گنجانده شده است. در این بیانیه آمده است:

«پایگاه اطلاعاتی واکنش سریع آزادی رسانه (MFRR) از سال ۲۰۲۲ تاکنون ۴۳ مورد را ثبت کرده است که ۱۱۸ روزنامه‌نگار، کارمند رسانه یا سازمان کوردی را هدف قرار داده است. این موارد آزار و اذیت قانونی بودند که اغلب منجر به دستگیری و مجازات زندان شده است. در روز ۳ می، ما مجدداً از مقامات ترکیه می‌خواهیم که به آزار و اذیت و ارعاب منظم روزنامه‌نگاران کورد پایان دهند؛ ما از آنها می‌خواهیم که امنیت همه خبرنگاران را مطابق با قانون مطبوعات و قانون اساسی ترکیه تضمین کنند. ما همچنین خواستار پایان دادن به نقض مداوم حقوق آزادی بیان و رسانه هستیم که باید تحت ماده ۱۰ کنوانسیون اروپایی حقوق بشر محافظت شود. ترکیه باید به تعهدات خود ناشی از قانون مطبوعات، قانون اساسی ترکیه و کنوانسیون اروپایی حقوق بشر (ECHR) عمل کند و از هدف قرار دادن رسانه‌های کوردی دست بردارد. همه روزنامه‌نگاران باید بتوانند آزادانه و فارغ از فشارها حرفه روزنامه‌نگاری را که عنصر ضروری یک جامعه دموکراتیک است، انجام دهند.»