در کنگره اتحادیه کارگری فرانسه ظلم و ستم علیه کوردها محکوم شد

اتحادیه کارگری سولیدایرز (Solidaires) با ۱۱۰ هزار عضو در فرانسه، در نهمین کنگره خود فشارها بر جنبش کوردها در اروپا را محکوم کرد و بر «حمایت خود از جنبش تعیین کردن سرنوشت مردم کورد» تاکید کرد.

این اتحادیه در نهمین کنگره خود که در ۲۴ و ۲۵ آوریل برگزار شد، پیشنهادی را در خصوص ظلم به مردم کوردستان تصویب کرد.

در این تصمیم که فشارها بر جنبش کوردها در اروپا محکوم شد، توجه به فشارهای بلژیک و فرانسه و حملات اشغالگران در باشور کوردستان جلب شد.

پیشنهاد مصوب اتحادیه به شرح زیر است:

«بلژیک

در شب بین ۲۳ و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴، ۲۰۰ افسر پلیس بلژیکی ساختمان‌های شبکه‌های تلویزیونی کوردی مدیا هابر و استرک تی‌وی در بلژیک را جستجو کردند. در تلاش برای جلوگیری از پخش این دو کانال، تجهیزات توقیف و در برخی موارد منهدم شد. خشونت پلیس علیه حاضران به کار گرفته شد.

فرانسه

صبح روز بیست و چهارم، پلیس فرانسه ۹ کورد را در مناطق ایل-دی-فرانس و بوشِظ-دو-رون بازداشت کرد. چند هفته پیش فرانسه سه جوان فعال کورد را اخراج کرد و به محض ورود به ترکیه دستگیر شدند.

عملیاتی علیه مطبوعات مستقل کورد در ترکیه انجام شد و ۸ روزنامه‌نگار یا کارمند مطبوعاتی دستگیر شدند.

باشور کوردستان

این عملیات تنها چند روز پس از آغاز عملیات نظامی جدید ترکیه علیه پ‌ک‌ک در شمال عراق (باشور کوردستان) و در زمانی انجام شد که دولت ترکیه سفرهای خارجی خود را افزایش داده است. اردوغان که در انتخابات محلی گذشته تضعیف شده بود، در روزهای اخیر سفرهای رسمی به عراق و اقلیم کوردستان داشته و با بارزانی‌هایی که به او در عملیات نظامی علیه پ‌ک‌ک کمک کرده‌اند، دیدار کرده است.

همکاری شرم‌آور

این تحولات نگران‌کننده است و نشان می‌دهد که کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه همکاری خود را با رژیم ترکیه در هدف قرار دادن معترضان کورد تجدید کرده‌اند.

اتحادیه سولیدایرز به شدت این همکاری شرم‌آور را محکوم می‌کند و حمایت خود را از جنبش تعیین کردن سرنوشت مردم کورد را تکرار می‌کند. رژیم ماکرونیست حاکم باید به همکاری خود با رژیم استبدادی ترکیه و سیاست سرکوب فعالان کورد در خاک خود پایان دهد.»